غار قوری قلعه ، ۲۷۰۰ متر زیر زمین
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در گذشته قلعه‌های زیادی در روستا قرار داشت. شکل یکی از آن‌ها شبیه به قوری بود. روستا و غارش به همین دلیل "قوری قلعه" نام گرفتند.

غار قوری قلعه

در استان کرمانشاه غاری ۶۵ میلیون ساله وجود دارد به نام غار قوری قلعه که به قوری قلا نیز معروف است. از طولانی‌ترین غارهای آبی ایران و بسیار شگفت‌انگیز است. این غار هم آبی است و هم خاکی. تالارهای عجیبی در دل خود دارد که اسامی جذابی هم برایش گذاشته‌اند. جالب‌ترین قسمت‌ غار، آبشارهای بلند آن است که در عمق ۲۷۰۰ متری زمین جاری است.

چرا به غار، قوری قلعه می‌گویند؟ در گذشته، قلعه‌های زیادی در روستا قرار داشت. شکل یکی از آن‌ها شبیه به قوری بود. روستا و غارش به همین دلیل “قوری قلعه” نام گرفتند.

تالار عروس غار قوری قلعه

غار قوری قلعه کجاست؟

آدرس: کرمانشاه، شهرستان پاوه، روانسر، روستای قوری قلعه

فاصله غار قوری قلعه تا کرمانشاه ۱۰۸ کیلومتر است، نزدیک به دو ساعت. از کرمانشاه به سمت پاوه حرکت کنید، سه راهی قزانچی-پاوه-کرمانشاه را رد کنید،بعد از شهر روانسر، تابلوها را دنبال کنید تا به روستای قوری قلعه برسید. غار در سمت راست جاده قرار گرفته است. قیمت بلیط غار قوری قلعه ۱۰۰۰۰ تومان است.

فاصله کرمانشاه تا غار قوری قلعه

تالارهای غار قوری قلعه

  • تالار کوهان شتر

    اولین تالاری که پس از ورود می‌بینید تالار کوهان شتر است. دریاچه‌ای در کف تالار قرار دارد و سقف و دیوار آن پر از قندیل است. قندیل‌های عجیبی که هر کدام شبیه به چیزی است؛ نیم‌رخ شتر، کوهان شتر، مار، طوطی، کرکس و شیر را هم می‌توانید از شکل قندیل‌ها ببینید.
    بعضی از آن‌ها شبیه به کاخ سفید، قلب، کشتی و برج پیزا هم هستند. آسیه زن فرعون، مجسمه ابوالهول و بابانوئل هم در قندیل‌ها قابل تشخیص هستند. مجسمه فردوسی و تصویر حضرت مریم را هم می‌توانید ببینید. همه این‌ها به صورت طبیعی هستند. هیچ انسانی آن‌ها را نساخته است!

  • تالار بتهوون

    در عمق ۱۰۰۰ متری زیر زمین تالار بتهون قرار گرفته است. حوضچه آن زیباترین حوضچه آبی جهان به شمار می‌رود. قندیل‌های این تالار شبیه پرده هستند. اگر به آن‌ها ضربه بزنید، صدای آلات موسیقی می‌دهند. برای همین است که آن‎جا را تالار بتهوون نامیده‌اند.

  • تالار عروس غار قوری قلعه

    تالار عروس مثل عروس، زیباست و پر از قندیل‌های کریستالی سفید و درخشان! قندیل‌های تالار عروس بسیار باریک و بلند هستند و بین ۲ تا ۸ متر ارتفاع دارند. قندیل‌های تالار عروس بسیار شکننده هستند و با ضربه‌ای آرام فرو می‌ریزند.

تالار عروس غار قوری قلعه

تونل برزخ و آبشارها

تونل برزخ غار قوری قلعه شاید ترسناک باشد اما راهی‌است که شما را به آبشارها می‌رساند. چهار آبشار با ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر در عمق ۲۷۰۰ متری زمین جاری‌است! می توانید آن ها را از دست بدهید؟ پس از تونل برزخ عبور کنید.

نکات مهم در بازدید از غار

غار، ۶۵ میلیون سال سن دارد. مراقبش باشید. ۶۵ میلیون سال دیگر هم باید سالم بماند. سروصدا نکنید. با فلاش، عکاسی نکنید. به قندیل‌ها دست نزنید. هرگز سعی نکنید قسمتی از قندیل‌ها را بکَنید. آن‌ها همان‎جا زیبا هستند؛ نه در جیب شما. بهداشت را رعایت کنید. زباله نریزید. اگر سرمایی هستید، لباس گرم ببرید. غار جای خوردن و آشامیدن نیست. سرویس بهداشتی و پارکینگ وجود دارد. فروشگاه صنایع دستی و سوغات هم همان اطراف غار هست.

برای خواندن یک دنیا مطلب به مجله گردشگری در مجله دلتا سر بزنید.





:: برچسب‌ها: ایرانگردی , سفر , گردشگری , مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: